حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۱ Saturday, 3 December , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1719 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 16 تعداد دیدگاهها : 945×
کنکور؛ سرکوب توانایی ها یا سکوی پرتاب دانش آموزان
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۵
شناسه : 9969
بازدید 78
1
میثم ویسی زاغه

دانش آموز را ۱۲ سال تعلیم داده و برای رقابتی ۴ ساعته تحت عنوان کنکور آماده می کنیم، رقابتی که خلل های بسیاری از لحاظ عدالت آموزشی و آسیب های تربیتی و اجتماعی در ادامه آن پدید می آید.

ارسال توسط : نویسنده : ادمین استان تهران منبع : پایگاه خبری سمن جوانان استان تهران
پ
پ

کنکور؛ سرکوب توانایی ها یا سکوی پرتاب دانش آموزان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سمن جوانان تهران؛  چندسالی است که خیلی ها در مورد معایب یا مزایای ۀزمون سراسری صحیت می کنند. آیا به راستی کنکور؛ سرکوب توانایی ها یا سکوی پرتاب دانش آموزان محصوب می شود؟  میثم ویسی مشاور جوان وزیر آموزش و پرورش معتقد است، درس خواندن های مداوم و عدم تحرک و پیگیری علایق خود در سال های کنکور باعث ایجاد کمبود های بزرگی بعد از کنکور و در ورود به دانشگاه می شود.

‌عدالت آموزشی و آسیب های تربیتی و اجتماعی

میثم ویسی؛ مشاوره جوان آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پایگاه خبری سمن جوانان گفت:  اکنون در برهه‌ای قرار داریم که دانش آموز را ۱۲ سال تعلیم داده و برای رقابتی ۴ ساعته تحت عنوان کنکور آماده می کنیم، رقابتی که خلل های بسیاری از لحاظ عدالت آموزشی و آسیب های تربیتی و اجتماعی در ادامه آن پدید می آید.

مسیر اصلاح کنکور

وی در ادامه گفت:  حذف کنکور امری غیر ممکن است و باید با یافتن راه حلی عادلانه و تمام ساحتی، در مسیر اصلاح آن قدم برداشت.

عشایر مناطق دور افتاده

وی افزود: حذف سایه اختلاف طبقاتی در مدارس امری نسبتا ممکن است و در برابر کردن تراز آموزشی مان از پایتخت تا کپرنشین های ایلات و عشایر مناطق دور افتاده سهم چشم گیری خواهد داشت.

نابرابری در عدالت آموزشی

ویسی همچنین معتقد است: موسسات آموزشی که سالانه هزاران جلد کتاب های کمک آموزشی با گردش های مالی میلیاردی عرضه بازار می کنند در نابرابری عدالت آموزشی و کاهش سهم دانش آموزان دهک های پایین جامعه در کنکور نقش کلیدی اجرا می کنند این هشداری است که هم در حال حاضر هم در آینده نزدیک می تواند مدارس را به دوران فرسوده گذشته بازگرداند و تهی دستان را در این رقابت ناکام کند.

دبیرستان سمپاد

مشاور جوان وزیر آموزش و پرورش افزود:  کنکوری که طبق آمار های اعلام شده ۶۷ درصد قبولی هایش از فقط ۶۸۰ دبیرستان سمپاد است و در میان انبوه مدرسه شهریه پرداز و غیر دولتی سهم محصلین مدارس دولتی که ۸۰ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است فقط ۵ درصد عنوان شده .

مدارس خاص و دولتی

او گفت : در حال حاضر انتظاری از برچیده شدن این سیستم نداریم اما با تقسیم درست دبیران مجرب بین مدارس خاص و دولتی، دسترسی حداقلی دانش آموزان به کتاب های آموزشی موسسات در کتابخانه های مدارس کار های کوچکی است که میتواند حداقل تاثیر مثبتی در روند عدالت آموزشی مدارس بگذارد و سهم دانش آموزان مدارس عادی را افزایش دهد، جدایی از مشکلات آموزشی آسیب های اجتماعی، روانی و تربیتی که کنکور بر جامعه دانش آموزان میگذارد ده ها برابر خلل های آموزشی است.

مشکلات جسمانی و روانی

ویسی افزود: از فشار های روانی که بعد اعلام نتایج بر دانش آموزان ایجاد میشود تا انتظارات و توقعات بسیار بالای خانواده های ناآگاه و اطرافیان از دانش آموزان قبل و بعد کنکور تا مشکلات جسمانی و روانی که در سبب نشستن پای درس خواندن های مداوم و عدم تحرک و پیگیری علایق خود در سال های کنکور باعث کمبود های بزرگی بعد از کنکور و در بدو ورود به دانشگاه میشود .

مهارت اجتماعی و زندگی

او درباره بار روانی این آزمون گفت: دانش آموزانی که یک الی سه سال از زندگی شأن در پشت میز نشستن ها و درس خواندن ها میگذرد از ضعف جسمانی و ساختاری بدن شأن تا گذشتن از تمامی فعالیت های چند بعدی دیگری که می‌توانستند انجام بدهند و نمیدهند باعث این میشود که بعد از کنکور شاهد افرادی باشیم که تک بعدی بوده و از هیچ مهارت اجتماعی و زندگی برخوردار نیست و در مواجه با اجتماع و فضای دانشگاه دچار دوگانگی میشود و گاها از این فضا ها طرد میشود .

زندگی در کنکور خلاصه نمی شود

وی راه حل پیشنهادی خود را با عنوان مشاور جوان وزیر آموزش و پرورش اینگونه ارائه کرد: نظام آموزشی ما میبایست در قبل از این رخداد ها در مدارس به دانش آموزان و خانواده ها القا کند که زندگی در کنکور خلاصه نمیشود.

برگزاری کارگاه هایی برای والدین

ویسی در ادامه گفت : برگزاری کارگاه هایی که والدین را متوجه کند که با سختگیری های شأن فقط عرصه را بر فرزندان شأن تنگ میکنند و در مضایقه قرار دادن فرزندان فقط تباهی آینده شأن هست و کمک های عاطفی که دانش آموزان را از ناامیدی از آینده رهایی بخشد و مسیر خودشان را در مهارت ها و توانایی هایشان بیایند نه در رقابتی که شاید هیچ وجه مشترکی با خلقیات شأن ندارد.

هیچ هزینه ای برای نظام آموزشی ما ندارد

وی گفت : کار های اینچنین هیچ هزینه ای برای نظام آموزشی ما ندارد و بهره ای خواهد داشت که هر ساله میتواند مهارت گرایی را جایگزین حافظه گرایی در سیستم آموزشی کند و تاثیر مافیای کنکور را هم در عدالت آموزشی هم در آسیب های روانی و تربیتی کاهش داد و در سال های نه چندان دور دانش آموزانی را تربیت کرده باشیم که خوشحال از آینده به دنبال علاقه شأن هستند تا در بند خواسته خانواده و مدارس و موسسات کنکوری.

اخبار مرتبط

دانش آموزان تنگستانی در مرحله کشوری جشنواره های فرهنگی و تربیتی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.