حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

سه شنبه, ۱۸ بهمن , ۱۴۰۱ Tuesday, 7 February , 2023 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1751 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 16 تعداد دیدگاهها : 948×
سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
شناسه : 5580
بازدید 171
3
دکتر مجید هاشمی فرا

جوانان نقش مهمی در سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب دارند و رئیس سازمان صدا و سیما باید بر ظرفیت جوانان و استفاده از ایشان توجه ویژه نماید.

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب

حدود سه سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان مانیفست و منشور و چراغ راه و هدایتگر نظام اسلامی برای ورود به دومین مرحله خودسازی و تمدن سازی از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد. رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با بازخوانی نظریه انقلاب اسلامی، تحقق آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی را تبیین فرمودند. این بیانیه فرازهای متنوعی از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را به ملت و مسئولان یادآوری می‌کند و سند پیشرفت و توسعه کشور است. سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه نمود.

گام دوم انقلاب، سند راه و برنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی است

گذشته‌ای که مملو از تجربیات تلخ و شیرین در اداره حکومت اسلامی است. در این میان نقش رسانه‌ها در نشان دادن دستاوردها و تجربیات حاصل از این عمر چهل‌ساله بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه رسانه‌ها آن‌گونه که بایدوشاید به وظیفه ملی و تاریخی خود برای تبیین آرمان‌ها و تشریح دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی به نسل‌های جدید عمل‌نکرده‌اند. به نظر می‌رسد منشور گام دوم انقلاب، سند راه و برنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی است.

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان به‌عنوان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و فرصت ارزشمندی برای کشور دانسته شده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با مخاطب قرار دادن جوانان ضمن بیان پیشینه وقوع انقلاب و دشواری‌های آن به دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران پرداخته و چشم‌انداز آینده انقلاب را در بخش‌های مختلفی ازجمله علم و پژوهش معنویت و اخلاق عدالت و مبارزه با فساد تبیین کرده‌اند.

خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی انقلاب اسلامی

یکی از سرفصل‌های مورداشاره رهبری در این بیانیه، موضوع سیاست تبلیغی و رسانه‌ای و محاصره تبلیغاتی دشمن است که بدون توجه به آن‌ها تحقق گام‌های انقلاب امکان‌پذیر نیست. توجه به تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق نهاد است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون رسانه‌ای دشمنان به سمت جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان به چشم می‌آید توجه به سیاست‌گذاری رسانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های انتقادی به‌عنوان یکی از بخش‌های سواد رسانه‌ای ضمن فراهم ساختن شکست محاصره تبلیغاتی نظام سلطه تسهیل‌کننده تحقق فصول بیانیه گام دوم به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی انقلاب اسلامی خواهد بود.

آگاهی دادن و پرورش نسل جوان انقلابی

به نظر می‌رسد دوره جدید مدیریت سخت و دشوار در رسانه ملی باید بر آگاهی دادن و پرورش نسل جوان انقلابی برای پیاده‌سازی تحقق اهداف گام دوم انقلاب متمرکز گردد. سیاست‌گذاری رسانه‌ای مجموعه‌ای از اصول و هنجارهاست که برای راهبری رفتار نظام‌های رسانه‌ای تدوین می‌شود. این سیاست‌گذاری، کاربردهای عملی، محدود و فوری نیز دارد اما در اصل، عملی بنیادی و وسیع است.

تکیه‌بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نسل جوان برای رسانه ملی

در دیدار صمیمی رئیس جدید رسانه ملی با دانشجویان نکات قابل‌تأملی مطرح شد، نگاه تحول خواهانه ایشان در این مسیر سخت بارقه امید را در دل جوانان و دانشجویان زنده کرد. تکیه‌بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزنده نسل جوان، پرشور، مؤمن و انقلابی برای رسانه ملی مغتنم است. امیدواریم از این فرصت طلایی در این شرایط سخت که انقلاب اسلامی ایران دارد به بهترین شکل در صداوسیما استفاده شود و تمهیدات لازم برای بسترسازی تحولات مدنظر رهبری در بیانیه گام دوم از رسانه ملی آغاز و از دستگاه‌های مسئول به‌صورت جدی مطالبه شود.

یادداشت از دکتر مجید هاشمی فرا؛ مدیر و کارشناس رسانه

یادداشت از دکتر مجید هاشمی فرا، مدیر و کارشناس رسانه

اخبار مرتبط

گام دوم انقلاب و جوانان؛ بایدها و نبایدها

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

پویش حمایت از جوانان در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و جوانگرایی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.