حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2201 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
سپردن کارها به جوانان
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
شناسه : 5476
بازدید 638
11
علیرضا گروسی

سپردن کارها به جوانان و اعتماد به جوانان در مدیریت محلی، منطقه‌ای و ملی پس از بیانیه گام دوم انقلاب باید از شعار به عمل تبدیل شود.

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

سپردن کارها به جوانان

پس از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که بر محوریت جوانان تأکید شده است، بحث‌هایی همچون دولت جوان و دولت جوان انقلابی مطرح شد و سپردن کارها به جوانان و اعتماد به جوانان در مدیریت محلی و منطقه‌ای و حتی مدیریت ملی بر سر زبان‌ها افتاد.

تعریف جوان از دیدگاه رهبری

در تعریف جوان از دیدگاه رهبری، جوانان پیشرو هستند و برای نسل جوان بخصوص نسل جوان دانشجو بی‌تفاوتی و خونسردی جایز نیست. روح جوان، آن روح پرتپشی است که در سختی‌ها، به داد کشور و ملت رسید و آن‌ها را نجات داد. جوانان جلوتر از دیگران درصحنه‌اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگران‌اند و دست آن‌ها کارآمدتر از دست دیگران است.

سفارش رهبری به جوانان

درواقع سفارش رهبری به جوانان هم در بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد و هم در سخنرانی‌های دیگر ایشان به‌وضوح مشاهده می‌گردد و کاملاً این مفهوم را دارد که اگر تکیه‌بر جوانان ایران حاصل شود ایران به کشوری قدرتمند و پیشرفته تبدیل خواهد شد. اعتماد به جوانان در کلام رهبری بسیار مهم است و مدیران ارشد کشور و به‌ویژه دولت سیزدهم باید در عمل به جوانان میدان دهند تا جوانان خود را اثبات و توانمندی‌های خود را نشان دهند.

هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم

در دوران دفاع مقدس این جوانان بودند که جنگ را مدیریت کردند و هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را در اختیارش قراردادیم توانست که بهترین اقدامات را انجام دهد. البته امروز هم باید جوان‌گرایی و حمایت از نسل جوان در کشور از شعار به عمل تبدیل شود و مطالبه همه جوانان کشور این است که فضای مناسبی برای جوان‌گرایی ایجاد شود و اعتماد به جوانان در اولویت قرار بگیرد.

انقلاب اسلامی بدون تکیه‌بر جوانان به توسعه نخواهد رسید

باید اعتراف کرد که انقلاب اسلامی بدون پشتوانه جوانان و تکیه‌بر جوانان به توسعه نخواهد رسید و هم‌اکنون زمان آن فرارسیده است که سکان هدایت و مدیریت کشور ایران را جوانان سپرده شود. جوانان نخبه و متخصصی که می‌توانند کشور را از بحران‌ها نجات داده و به توسعه برسانند. البته در این میان استفاده از تجارب ارزشمند و ارزنده مدیران موجود و سابق نیز نباید غافل شد.

گام دوم انقلاب طلیعه‌ای برای جوان‌گرایی است

جوانان ایرانی باهوش خدادادی و استعدادهای ذاتی که دارند در موضوعات مختلف دارای تخصص بوده و از ریسک‌پذیری بالاتری برخوردار هستند و از سوی دیگر در جوان موفق جوانی است که بتواند برای کشور و جامعه خویش مفید باشد و در ایران جوانان موفق و مدیران جوان زیادی وجود دارند که هیچ‌گاه فرصت اثبات خویش را پیدا نکرده‌اند و گام دوم انقلاب طلیعه‌ای برای جوان‌گرایی و اعتماد به ایشان است.

اثبات ما می توانیم توسط جوانان

جوانان ایران اسلامی “ما می‌توانیم” را به جهان ثابت کردند و نشان دادند که در هر زمینه‌ای توانایی لازم را برای بهبود و کنترل اوضاع دارند و قطعاً برای خروج از وضعیت فعلی مملکت و رسیدن به جایگاه ایران واقعی، نیاز به حمایت و استفاده از ظرفیت جوانان است، درواقع هر چه زودتر باید زمینه ورود جوانان به عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیمی سازی محقق شود تا با سپردن کارها به جوانان و استفاده از ایده‌ها و راهکارهای جدید شاهد تحول در کشور شویم از بن‌بست‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی رها شویم

حل مشکلات جوانان

از سوی دیگر حل مشکلات جوانان باید در دستور کار قرار گیرد و دولت سیزدهم باید در موضوعات ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان به‌صورت جدی کارگروه‌های عملیاتی تشکل دهد تا نشاط و انگیزه را به جوانان بازگرداند. متأسفانه مشکلات جوانان سبب ناامیدی بسیاری از جوانان شده است اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی اصولی و عملیاتی و استفاده از ظرفیت همین جوانان در جل این مشکلات گام برداشت.

تشکیل دولت جوان و حزب اللهی

و در نهایت اینکه زمینه تشکیل دولت جوان و حزب اللهی را فراهم شود؛ دولت جوان حزب‌اللهی باید خستگی‌ناپذیر و مردمی بوده و به فکر مردم باشد و در برابر مسئولیت پذیر بوده و همچنین پاسخ گوی مطالبات مردم باشد و این گونه است که می توان ایرانی قدرتمند ایجاد کرد و ایران قدرتمند در سایه اعتماد به جوانان ساخته می شود.

یادداشت از علیرضا گروسی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

علیرضا گروسی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

اخبار مرتبط

نقش مشاوران جوان در توسعه کشور

استفاده از ظرفیت جوانان در انتصاب مدیران میانی

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.