حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۰ 12 صفر 1443 Sunday, 19 September , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 582 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 682×
حال ناخوش گردشگری و کمک مدیران شهری در اصفهان
19 شهریور 1400 - 11:43
شناسه : 3930
بازدید 21
2
پوریا استکی حال ناخوش گردشگری و کمک مدیران شهری در اصفهان؛ یادداشتی آسیب شناسانه از پوریا استکی جوان متخصص گردشگری و فعال اجتماعی در استان اصفهان
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

حال ناخوش گردشگری و کمک مدیران شهری در اصفهان

حال ناخوش گردشگری و کمک مدیران شهری در اصفهان عنوان یادداشتی است که نوشته پوریا استکی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری و مدیر موسسه مردم‌نهاد گردشگری رویش جوانه‌های نقش‌جهان می‌باشد. در این یادداشت وی به آسیب‌شناسی تأثیرات بیماری کرونا در حوزه گردشگری استان اصفهان و راه‌کارهای مناسب برای بهبود شرایط پرداخته است.

پوریا استکی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری و مدیر موسسه مردم‌نهاد گردشگری رویش جوانه‌های نقش‌جهان

گردشگری راهکار اشتغال جوانان و رونق اقتصادی

همه ما به‌خوبی می‌دانیم راه برون‌رفت از وضعیت کنونی جامعه همانند مسئله اشتغال جوانان، رونق اقتصادی مشاغل و جذب درآمد، توسعه گردشگری و فراهم نمودن امکاناتی می‌باشد که گردشگران با آسودگی خاطر به کشور ایران سفر نمایند البته اگر این بیماری منحوس کرونا بگذارد!

برنامه‌ریزی حوزه گردشگری در ایام کرونا

اما در شرایطی که به‌واسطه کرونا، بیماری مرموزی که همه جهان را اسیر خودکرده است امکان سفر کردن وجود ندارد، مسئولین ذی‌نفع باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که گردشگری داخلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان باشد و دوباره شاهد باشیم هتل‌ها با حداکثر ظرفیت اشتغال اتاق خود در حال خدمت‌رسانی هستند و چه خبری خوشایندتر از این‌که یکی از ارکان گردشگری یعنی خدمات اقامتی مثل سابق بدرخشد.

گردشگری اصفهان آسیب‌دیده از کرونا

این روزها اصفهان از بعد گردشگری حال‌وروز خوشی ندارد. کسادی بازار گردشگری در ایران به اصفهان که یک شهر گردشگری و تاریخی است سرایت کرده و دامن‌گیر خیلی از فعالین این صنعت شده است. آژانس‌هایی که مثل سابق مسافرهایی ندارند، هتل‌هایی که مثل سابق مهمان ندارند، فروشگاه صنایع‌دستی که در سکوت اندوهگین بازار گردشگری بعضاً به‌زور ادامه به کار می‌دهند و لپ کلام همه ذی‌نفعان این صنعت حال خوشی ندارند.

که سفر کردن در شرایط کرونا؟ آری یا نه؟

اما چه‌کار باید کرد؟ آیا باید نشست تا مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا که کنگر خورده و لنگرانداخته برود؟ همه ما میدانیم که سفر کردن در شرایط کرونا (به‌جز وضعیت قرمز کرونایی) با رعایت پروتکل‌ها می‌تواند کم‌خطر باشد و همه ما بهتر می‌دانیم اقامت در هتل‌ها بسیار خطر ابتلا را کاهش خواهد داد چون ضوابط حاکم بر هتل‌ها و نظارت شدید باعث انجام دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی می‌شود.

اما چه اقدامی باید کرد؟

فرهنگ‌سازی مؤثرترین شیوه می‌باشد همان راهی که کشورهای پیشرفته برای رواج و معرفی یک کار، انجام می‌دهند. یکی از کارهای خوب شهرداری اصفهان ساخت المان‌های شهری و رسیدگی به وضعیت مبلمان شهری می‌باشد. نمونه زیبای آن تابلو نگاره‌ای در خیابان شیخ صدوق باهدف گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی است. آری نهادهای عمومی که دارای منابع مالی هستند باید پیش‌قدم شوند و نهادهای مردمی و بخش خصوصی در این صنعت همراه و دنباله راه آنان باشند.

چرا در اصفهان جای نمادهایی برای توسعه فرهنگ سفر بسیار کم می‌باشد؟

به‌هرحال این مهمان شوم رخت برجهان می‌بندد و از این شهر، استان، کشور و جهان می‌رود، حال جامعه ما پذیرش این‌همه عاشقان سفر را دارد؟ مگر مسئولین شهری نمی‌دانند چه در این دروان کرونایی و چه بعدازآن اگر گردشگری به شیوه صحیح رواج یابد درآمد بسیاری نصیب شهر می‌شود؟

فرهنگ‌سازی صحیح در حوزه گردشگری

البته عرض کردم گردشگری صحیح نه گردشگری و سفر که تمام وسایل مواد غذایی خود را از مبدأ می‌آورد و فقط تأثیرات منفی از حضور یک گردشگر در جامعه مهمان را بر جای می‌گذارد! آری این نوع گردشگری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. تا اکنون و بعدازآن شاهد شیوه صحیح سفر کردن باشیم. گرچه بسیاری از مردم عزیز به شیوه صحیح سفر می‌نمایند.

پیشنهاد‌های اجرایی

اما اکنون‌که باید برای آینده برنامه‌ریزی نمود، خوب است کمی به حال هم نگاه داشته باشیم وضعیت اعضای خانواده گردشگری در اصفهان و همچنین در ایران خوب نیست. این‌جانب به‌عنوان نگارنده این یادداشت سه پیشنهاد برای مدیریت شهری اصفهان دارم تا بتوانیم دوباره حال خوش فعالین عزیز گردشگری را ببینیم.

ساخت المان های گردشگری

اول: بسیار خرسندم که مجموعه شهرداری در زیباسازی شهری کوشا می‌باشد و با ساخت المان‌هایی در شهر به زیباسازی شهر کمک می‌نماید. حتی ساخت المان‌هایی با رویکرد صنایع‌دستی اما به‌راستی در اصفهان و این شهر گردشگر پذیر نیاز نیست المان‌هایی با موضوع گردشگری و سفر ساخته شود؟ المان‌هایی در جهت توسعه فرهنگ سفر و گردشگری و حتی جز لاینفک گردشگری یعنی حمل‌ونقل! تأثیری که یک المان بر ذهن مردم دارد چه‌بسا تبلیغات مداوم رسانه‌ای نداشته باشد. همان‌طور که یک المان می‌تواند بیانگر هویت، تاریخ و مذهب جامعه ما باشد

نصب بنر در چهارراه‌های شهر برای فرهنگ‌سازی

دومین پیشنهاد یکی از کارهای خوب سازمان فرهنگی تفریحی‌ورزشی شهرداری اصفهان نصب بنرها در چهارراه‌های شهر برای فرهنگ‌سازی با موضوعات مشخص می‌باشد. از فرهنگ دیدوبازدید تا فرهنگ احترام به بزرگ‌سالان اما آیا نیاز نیست در این شرایط کمی هم به ترویج فرهنگ سفر کردن صحیح همراه با رعایت پروتکل‌ها پرداخته شود؟ مردم عزیز شهر ازنظر روحی آن‌هم در شرایط این بیماری منحوس خسته هستند چه بخواهیم چه نخواهیم اگر وضعیت کمی بهتر شود سفرهای خودشان را شروع می‌نمایند حال بهتر نیست تابلوهایی با موضوع چگونگی سفر کردن، نکات مهم سفر، رعایت موارد ایمنی در سفر و… نصب شود.

برگزاری سفرهای گروهی یک یا چندروزه برای کارمندان

پیشنهاد سوم ادارات و نهادهای دولتی در این روزها به صاحبان کسب‌وکار گردشگری کمک نمایند و به‌جای این‌که یک‌نهاد برای کارمندان خودشان باشند، در جهت تکریم آنان اقدام به برگزاری سفرهای گروهی یک یا چندروزه نماید این کار به آژانس‌های گردشگری دارای مجوز از میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بسپارد این‌طور آیا بهتر نیست؟ به‌خصوص آموزش‌وپرورش با تدوین قوانین و بخشنامه‌ها برگزاری اردوهای چندروزه (پس از کرونا) را به عهده آژانس‌های گردشگری بسپارد

به قول فردوسی: به نیکی گراییم و فرمان کنیم   به داد و دهش دل گروگان کنیم

به صنعت گردشگری کمک نماییم

در آخر همه دست بر دست هم دهیم و به صنعت گردشگری کمک نماییم و بدانیم اگر گردشگری توسعه پیدا نکند و بسیاری از هتل‌ها و مشاغل مرتبط با گردشگری رو به تعطیلی می‌رود و این کار اول دودش به چشم خودمان و شهرمان می‌رود چه‌بسا نیروهای زیادی شغل خودشان را از دست می‌دهند.

همان‌طور که رئیس جامعه هتلداران اصفهان گفت: درآمد هتلداران افت ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشته است ۹ هتل تعطیل‌شده است و بسیاری از هتلداران ‌هم به دلیل اینکه توان ادامه فعالیت ندارند به فروشنده تبدیل‌شده‌اند و این یعنی فاجعه برای یک شهر به‌خصوص اگر کرونای لعنتی تمام شود و میزان سفر به اصفهان بیش از گذشته شود. به بیان ساده عدم برابری تقاضا و عرضه

نابودی گردشگری یعنی کمک به بیکاری و از دست رفتن درآمده‌ای سرشار

اخبار مرتبط

نقش سمن‌های حوزه گردشگری در حمایت از محیط‌ زیست

شیوع کرونا و آثار مخرب در صنعت گردشگری

حقوق معلولین در گردشگری چیست؟

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.