حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2201 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
جایگاه هنر در بیانیه گام دوم انقلاب
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۴:۲۳
شناسه : 7632
بازدید 330
5
نائب رئیس مجمع جوانان هرمزگان

باید یارانه‌های حمایت از تولید محتوا در حوزه هنر، یارانه تحصیل هنرمندان، یارانه تهیه کتاب و… از محل اعتبار صندوق هنر تأمین گردد که از بدیهی‌ترین شاخص‌های حقوق شهروندان است.

ارسال توسط : نویسنده : زینب غریبی منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

جایگاه هنر در بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش پایگاه خبری سمن جوانان از هرمزگان، زینب غریبی نائب رئیس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هرمزگان در گفتگوی با پیشکسوت جامعه هنر و هنرمند فاخر استان، هاشم جوری به چالش‌های حوزه فرهنگ و هنر و مشکلات هنرمندان پرداختند و بر جایگاه هنر در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند.

مشکلات معیشتی هنرمندان دچار چالش است

غریبی یکی از رسالت‌های مجمع جوانان را پیگیری مشکلات و چالش‌های حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر عنوان کرد و ضمن تحلیل وضعیت موجود از نارضایتی فعالان حوزه فرهنگ و هنر از وضعیت موجود به‌ویژه مشکلات معیشتی آنان سخن گفت.

زینب غریبی

رویکرد مدیران در جریان فرهنگی و هنری استان باید حمایتی باشد

نائب رئیس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هرمزگان گفت: مدیران ارشد استان و سازمان‌های متولی در حوزه فرهنگ و هنر باید رویکردشان نسبت به تولید محتوا در حوزه هنر رویکرد تسهیلگرانه و حمایت‌گرانه باشد. جریان‌های فرهنگی در تولید محتوا باید در تمام زمینه‌ای فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند و منعطف به شاخص خاصی نباشد، از موسیقی تا هنرهای تجسمی، از سینما تا نقاشی بسط یابد.

مسئولان باید تسهیلگران فرایند عدالت اجتماعی باشند

وی با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی و هنری استان با توجه به تنوع فرهنگی، سنت‌ها، آیین‌ها هنرهای فاخر و بومی، فرهنگ تاریخی استان افزود: این امکانات در بخش دولتی با محدودیت روبروست و فضاهای فرهنگی موجود نیز با واگذاری به بخش خصوصی اگرچه ارزشمند و در جهت تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری است اما امکان استفاده از منابع موجود در جهت تحقق عدالت اجتماعی و برابری در بهره‌وری از امکانات موجود از چالش‌های است که باید به آن پرداخت لذا لازم است بخشی از فضاهای فرهنگی موجود با جلب نظر مدیران و دادن امتیازات حمایتی به بخش خصوصی در اختیار هنرمندان قرار گیرد و مدیران دولتی تسهیلگران این فرآیند باشند.

جایگاه هنر در بیانیه گام دوم انقلاب

غریبی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در تبیین جایگاه هنر در بیانیه گام دوم انقلاب حمایت از نخبگان جامعه هنری را از رسالت‌های مدیران عنوان کرد: به فرموده رهبری شک نباید کرد انقلاب به هنر نیازمند است و اگر کاری قرار است انجام داد و اگر از کانال هنر عبور نکند موفق نخواهد بود، لذا هنرمند حامل جریان هنری است و سیاست‌های استان باید در مسیر اجرای این استراتژی قرار گیرد تا منجر به دستاوردهای فاخر در این حوزه گردد.

حمایت از هنرمندان از محل اعتبارات صندوق هنر تأمین گردد

او خاطرنشان کرد باید یارانه‌های حمایت از تولید محتوا در حوزه هنر، یارانه تحصیل هنرمندان، یارانه تهیه کتاب و… از محل اعتبار صندوق هنر تأمین گردد که از بدیهی‌ترین شاخص‌های حقوق شهروندان است.

قصه‌ی پر غصه هنرمندان

هاشم جوری پیشکسوت جامعه هنر و تنها چهره‌پرداز حرفه‌ای فعال سینما و صحنه در عرصه‌ بین‌المللی در استان هرمزگان در این گفت‌وگو افزود: اولویت هر هنرمند هنر اوست ولیکن به دلیل شرایط نامطلوب و عدم برنامه‌ریزی مناسب در حوزه هنر برای هنرمندان و به دلیل چالش‌های اقتصادی و معیشتی مقوله  هنر در استان هرمزگان رو به افول و انزوا است و هنرمندان در حاشیه ناامن بحران اقتصادی هستند.

هاشم جوری پیشکسوت جامعه هنر

سیاست‌هایی حوزه هنر منحصر به حرف‌ها و شعارها

این چهره هنری شاخص استان با بیان دل‌زدگی‌های اجتماعی در حوزه هنر خاطرنشان کرد: بارها و بارها شنیده‌ایم و گفته‌اند هر چیزی برای بقا باید با چاشنی هنر ترکیب شود و جامعه سالم جامعه‌ای است که به هنر اهمیت دهد کم نیستند این شعارها. محصول این استراتژی هنرمندی سرخورده، هنرمند افسرده و جامعه هنری بی‌انگیزه است.

استان هنرمند خیز هرمزگان فاقد مرکز آموزش عالی

او ضمن اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های آموزشی و نبود هیچ مرکز آموزشی در استان هنرمند خیز، این مسئله را جای سؤال بزرگی دانست و آن را معلول مهاجرت‌های بخشی از نخبگان هنری عنوان کرد.

جوری در پایان گفت: مطالبات هنرمندان مقوله‌ای عجیب‌وغریب و برخلاف دین و عرف و شرع جامعه نیست بلکه از ابتدایی‌ترین خواسته‌های شهروندان حوزه هنر است و لازم است مسئولان دست پدری بر سر هنر سرخورده بکشند و ناهنجاری‌های حاصل از جراحت‌های هنر را ترمیم کنند.

اخبار مرتبط

مطالبه از دکتر رئیسی توسط هنرمند جوان هرمزگانی در برنامه زنده

برنامه شب هنرمندان شهرستان نظرآباد

جولان کرونا و مشکلات امرار و معاش حوزه جوانان فرهنگ و هنر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.