بررسی ظهور حضرت مهدی از زبان جوان هرمزگانی
به گزارش پایگاه خبری سمن جوانان، امیر محمد رضایی زارعی نخبه علمی و پژوهشگر حوزه مهدویت در نشست مهدویتیِ اخیرِ خود به بررسی مباحثِ شرایط ظهور پرداخت. در این جا به بررسی ظهور حضرت مهدی از زبان جوان هرمزگانی می پردازیم.
مورد تایید و حتمی بودنِ ظهور درتمام فرق و مذاهب اسلامی
امیرمحمد رضایی پژوهشگر جوان حوزه مهدویت، با بیان اینکه ظهور در تمام فرق و مذاهب اسلامی چه فرق شیعه و اهل سنت مورد تایید و حتمی است بیان کرد :خیلی از مستشرقین مدعی هستند اهل سنت ، مهدویتی را که تشیع قبول دارند را قبول ندارد و آن ها اصلا قائل به موعود ومهدویت و اینکه در آخرالزمان شخصی به نام مهدی خواهد آمد نیستند که رضایی زارعی پاسخ این شبهه را با استناد به چند منبع معتبر ارزشی، تاریخی، علمی و روایی بیان کرد.
اثبات وجود امام زمان در منابع اهل سنت
امیر محمد رضایی زارعی بیان کرد: مرحوم «شیخ نجم الدّین عسکری» در جلد اوّل کتاب خویش (المهدی الموعود المنتظر عند اهل السنّة، ) نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنّت را آورده که همگی آنان در کتابهای خویش با ایمان به روایات رسیده از پیامبر صلّی اللّه علیه و اله به ولادت حضرت مهدی علیه السّلام اعتراف کرده اند.
این پژوهشگر جوان گفت: مرحوم شافعی گنجی، هزار سال پیش از علمای اهل سنت و فقهای بزرگ، کتابِ “البیان فی اخبارِ صاحب الزمان” را نوشت و درمقدمه نیز ذکر کرد که دراین کتاب از هیچ یک از احادیث تشیع استفاده نکردیم و تمام احادیث اهل سُنت را برای اینکه اثبات کنیم امام زمان در باور اهل سنت وجود دارد را مطرح کردیم.
وی گفت: محمدبن طلحه شافعی در کتابِ “مطالب السّؤول فی مناقب آل الرّسول” تسریع کرده که در آخرالزمان شخصی به نام مهدی خواهد آمد و جهان را پراز عدل و داد خواهد کرد و این کتاب در سال ۱۲۸۷در ایران هم به چاپ رسیده است.
پژوهشگر عرصه مهدویت گفت:کتابِ “ینابیع المودّه” نوشته سلیمان قندوزی حنفی، از عالمان اهل سنت حنفی مذهب است که درقرن سیزدهم هجری قمری میزیست و در کتاب خود فضایل پیامبراسلام و اهل بیت را با استناد به کتابهای مورداطمینان مانند صحاح ستّه در یک مقدمه و صد باب گرداوری کرده است.
وی افزود: سلیمان قندوزی حنفی در این کتاب بیان میکند که امام مهدی جهان را که پراز ظلم و ستم هست پر از عدل و داد خواهد کرد و باز تصریح می کند که امام زمان خواهد آمد. مباحث مرتبط با ظهور در صحاح ستّه که از کتب شِش گانه ی اهل سنت که مرجع و منبع مورد تایید تمام فقهای اهل سنت هست آمده و همچنین دررابطه با صحاح سته گفته شده که بنا بر عقیده اهل سنت اگر حدیثی دراین کتب ذکر شده باشد آن حدیث صحیح است و هیچ کس دیگری نمی تواند به آن نقدی وارد کند
حدیث ۱۲ امام
رضایی ادامه داد: حدیث ۱۲ امام که یکی از احادیث مورد استناد در کتب روایی اهل سنت است. حدیث ۱۲گانه بیان می کند که بعداز پیامبر اکرم (ص)، دوازده امیر و دوازده خلیفه پدید می آید که در صحاح سته هم مطرح شده و همچنین باید خاطر نشان کرد ، تقریبا ۱۰سالِ پیش کتابی به نام “مهدویت در صحاح سته” به قلمِ سید رضی قادری نوشته شده که مهدویت را در صحاح سته اثبات میکند.
باور اهل سنت و تشیع در بحث مهدویت
پژوهشگر جوان مهدویت گفت: با وجود استناد به احادیث و روایات متعدد به وجود امام زمان در باور اهل سنت و تشیع، تفاوت های عمده ای هم در بحث مهدویت در بین اهل سنت و تشیع وجود دارد.
رضایی گفت: اهل تشیع ، قائل به مهدویت شخصی هست و برای این باور منابع شیعی، تاریخی، احادیث متعدد از پیامبران و امامان، روایات، آیات قرانی و …دارد که امام زمان همان ، حضرت مهدی ، محمد بن حسن عسکری است که در سال ۲۵۵هجری قمری به دنیا آمده اما برخی از اهل سنت بر این باور هستند که امام زمان هنوز به دنیا نیامده و این یکی از تفاوت های اهل سنت و تشیع در بحث مهدویت است که با وجود باور هر دو مذهب به وجود صاحب الزمان یک تفاوت هایی هم دارند.
تفاوت در ظهور و حضور حضرت صاحب الزمان
پژوهشگر حوزه مهدویت در رابطه با مسئله غیبت امام زمان (عج) گفت: حضرت صاحب الزمان حاضر است اما ظاهر نیست. در شرح بیشتر حاضر بودن و ظاهر نبودن امام زمان عج مسئله غیبت حضرت موسی (ع) را به استناد و شرح بیشتر مطرح کردم و گفتم زمانی که حضرت موسی (ع) ظهور کرد خیلی از مردم گفتند ما ایشان را دیده ایم و می شناسیم که در رابطه با این موضوع میتوان حدیثی آمده در کتابِ “الاحتجاج علی اهل اللجاج” را مطرح کرد. این کتاب به «احتجاج طبرسی» نیز شهرت دارد و شامل بحثها، مناظرات و استدلالهای معصومین (ع) و بزرگان دین با مخالفان در موضوعات مختلف است.
رضایی زارعی گفت: در این کتاب احادیثی آمده که بیان می کند امام زمان در همان کوچه هایی که قدم میگذارید قدم می گذارند، ایشان در همان جاهایی که نماز به پا می دارید نماز به جای می آورند و زمانی که ظهور کنند خیلی از مردم میگویند ما ایشان را دیده بودیم .وی ادامه داد: امام علی (ع) نیز در رابطه با غیبت امام زمان حدیث معروفی دارند همچنین در پاسخ به برخی که غیبت را در مقابل ظهور می بینند و می پرسند که حضور ایشان و غیبتشان تاثیر و فایده ای هم دارد؟ می گوید: اگر ما امام زمان را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانیم در صورتی که از دیدگانمان غائب اند بیش تر به اعمال و رفتار خود توجه می کنیم و از رفتار های ناپسند و گناهان دوری می کنیم تا خود و جامعه را برای ظهور ایشان آماده سازیم.
غیبت امام زمان (عج)
این پژوهشگر جوان مهدویت گفت: مسئله غیبت یکی از مهم ترین عواملی مورد بحث در مهدویت است که اگر علل آن را دریابیم میتوانیم علل و شرایط ظهور رو هم مشخص کنیم. ما در رابطه با فلسفه غیبت یک بحث و حتی حدیث از امام صادق داریم تحت عنوان “یخاف القتل” البته نه بدین معنا که امام زمان (عج) ترس از کشته شدن دارند بلکه خداوند گفته اند ایشان آخرین ذخیره پیامبران، اوصیا و امامان هستند و باید جانشان محفوظ بماند.
رضایی ادامه داد: بحث دیگری در رابطه با غیبت امام زمان هست که جابر بن یزید جعفی از اصحاب نامدار محمد باقر و جعفر صادق و جزء تابعین که جابر نماینده اصلی محمد باقر در کوفه بوده و سفیان ثوری او را با عنوان ثقه توصیف می کنند که به نقل از رجال کشّی عده ای او را «باب» باقر می نامیدند از امام باقر (ع) روایتی رو نقل میکنه که در کتاب “کافی” هم به آن اشاره شده و روایتی با این مضمون است که ((هیهات هیهات لا یکون فرجنا حتی تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا حتی یذهب الکدر و یبقی الصفو)) ، امام زمان ظهور نمی کند تا اینکه شما غربال شوید.
غربال شدن یاران ظهور
این کارشناس در این رابطه افزود: غربال شدن در رابطه با سربلند بیرون آمدن مردم از آزمون و آزمایش های الهی و دوری جستن از گناه و کارهای ناشایست در زمان غیبت است.
امیر محمد رضایی زارعی گفت: درخصوص فلسفه و علل غیبت ، ۲ مورد را مطرح و به شرح آن پرداختیم که اگر همین علل و عوامل غیبت را برداریم و موانع آن را برطرف کنیم ظهور محقق خواهد شد. یعنی ما در آزمون های الهی خوب نتیجه بگیریم، خوب رفتار کنیم و کارهای خود را درشرایطی پیش ببریم که امام زمان عج را همیشه ناظر و حاضر و برخود و امور هر روزه مان بدانیم و از زشتی ها دوری کنیم.
رفعِ عوامل غیبت منجر به ظهور میشود
پژوهشگر جوان حوزه مهدویت خاطر نشان کرد: همان عواملی که باعث غیبت صاحب الزمان میشود ، اگر برداشته شود منجر به ظهور ایشان خواهد بود. از روز اولی که انقلاب صورت گرفته تا کنون شعار ما این بوده که ” ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند”، پس اگر ما خود را اهل کوفه نمیدانیم که امام زمانمان را تنها بگذاریم باید امام زمانمان ظهور می کرد اما حال که زمان غیبت ایشان طولانی شده است یعنی یک جاهایی تعلل و کوتاهی کرده ایم.
شیعیان بخواهند امام زمان ظهور خواهد کرد
بررسی ظهور حضرت مهدی از زبان جوان هرمزگانی نشان می دهد که عوامل غیبت همان عواملی بودند که ۱۴۰۰سال پیش برای امام علی ع هم وجود داشت و اگر مردم آن زمان این عوامل رو رعایت میکردند ، امان علی ع قیام میکردند و حکومت را بدست میگرفتند یا امام حسن ع و امام حسین ع حکومت را بدست میگرفتند و چون پس از ۱۴۰۰سال نیز همچنان همان شرایط و عوامل از جانب برخی مردم رعایت نمی شود امام زمان عج همچنان از نظر ها غائب هستند. به فرموده امام عصر (عج) خطاب به مرحوم محمد علی فشندی تهرانی، شیعیان ما به اندازه آب خوردنی مارا نمی خواهند ، اگر بخواهند و دعاکنند فرج ما می رسد.
به امید ظهور حضرت بقیه الله
مطلب مفیدی بود تشکر از شما
سلام و درود بر شما
به امید ظهورحضرتش