امکانسنجی و زمینهیابی برند شهری برای طالقان
به مناسبت سفر ریاست محترم جمهوری به البرز و حضور آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در طالقان، یادداشتی در مورد امکانسنجی و زمینهیابی برند شهری برای طالقان توسط مهدی آهنگری در پایگاه خبری سمن جوانان منتشر میشود. این یادداشت به شرح ذیل است:
انتخاب نماد برای شهر طالقان
از دیرباز، نیاز به تمایز در مکانها، بهمنظور پیگیری اهداف مختلف اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی-روان شناختی وجود داشته است. ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر طالقان سال ۹۵ فراخوانی از طرف شورا و مدیریت شهری برای پیشنهاد المان و نماد شهری با محوریت نظر شهروندان برای شهر طالقان صورت گرفت و جلساتی در این زمینه برگزار شد، اجماع روی انتخاب نماد برای شهر طالقان که کل شهرستان متأثر از آن خواهد بود کار بسیار دشواری است (مفهوم تصویر شهر چندبعدی است و تنها بر یک جنبه شهری محدود نمیشود.)
در سال ۹۶ نمادها و المان استان البرز از طرف بنیاد البرزشناسی با تائید مراجع ذیربط معرفی شدند؛
- نماد جانوری: عقاب پر طلایی
- نماد گیاهی: درخت اورس
- المان: محوطه باستانی ازبکی
معرفی طالقان بهعنوان شهر خلاق
(آقای مهراب رجبی رئیس بنیاد البرزشناسی بعد از پیگیریهای انجامشده پیشنهاد پیوستن شهر و شهرستان طالقان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو را مطرح کردند_ سال ۹۸ که این پیشنهاد مانند سایر پیشنهادهای طرحشده بنا به دلایلی از طرف مسئولین در طالقان مورد استقبال واقع نشد…)
برندینگ شهری
برند شهر تصاویر منفی، خنثی یا منسوخ شهر را اصلاح میکند. برند شهر میتواند ابزاری برای توسعه پایدار شهر شود و باهدف قرار دادن مزیت نسبی شهر، برنامههای شهری را در سطوح مختلف همسو نماید. واژه برند بهواسطه آنکه در محیط سرمایهداری خلقشده است گاهی دیدگاههای منفی با خود تداعی مینماید و مقاومتهای ذهنی و عملی را موجب میشود، برند امروزه بهعنوان یک ابزار استراتژیک جهت همسوسازی اهداف و برنامههای شهری و نیز پیامهایی که از شهر مخابره میشود بهکاررفته میشود.
در برند سازی شهری موردی که از اهمیت ویژهای برخوردار است این است که تصویری از آن شهر در ذهنها وجود دارد. چیزی که شهر به آن معروف است. در برندینگ شهری باید روی مواردی خاص که شهر را از دیگر شهرها متمایز میکند مانور داد. این کار در کوتاهمدت انجام نمیگیرد و باید برای آن برنامهریزی بلندمدت انجام داد.
نقش فرهنگ و عوامل فرهنگی در برند سازی شهری
رویکردهای برندینگ شهری در طی سالهای اخیر فرق کرده است. اهلفن ابتدا تأکید روی ویژگیهای اقلیمی و جغرافیایی شهر و کسبوکار و صنایع مطرح آن شهر (بهطور مثال آبمعدنی طالقان در آینده) دارند؛ اما نباید فراموش کنیم که در سالهای اخیر نقش فرهنگ و عوامل فرهنگی و نوآوری و خلاقیتهای بکر پیش از پیش در برند سازی شهری موردتوجه قرارگرفته است.
سوغات طالقان برند اقتصادی – بازاریابی طالقان؟
سوغاتی طالقان در فصل بهار ریواس و قارچ کوهی است، از معروفترین سوغاتیهای طالقان میتوان عسل طالقان و گردو و سیب و گیلاس و … طالقان نام برد. از لبنیات طالقان هم گاهی بهعنوان سوغات طالقان استفاده میشود. (رویکرد میدانی: تعدد فروشگاههای لبنیات در مرکز شهر ۱-مکان مکث شهری ۲-محل عرضه)
برند سازی طبیعی یا برند سازی مصنوعی در طالقان؟
با توجه به ابعاد مختلف شهر و شهرستان، با استفاده از ویژگیهای مختلف شهر که میتوانند برای قشرهای متفاوت جامعه جذاب باشد، میتوان تصویر مشمولتری از شهر را ارائه داد. برند سازی طبیعی که در برابر برند سازی مصنوعی بیان میشود، بیشتر روی جاذبهها و پتانسیل طبیعی شهر تکیه دارد.
این موارد شامل غذاهای محلی، جاذبههای تاریخی، مناظر طبیعی و… میشود. موارد ذکرشده از سمت مخاطبان گردشگر بیشتر موردتوجه قرار میگیرند. درست است که نمادهای مصنوعی نیز مخاطبان خاص خود را دارند و میتوانند مثمر ثمر باشند، اما موردی که شهر را بیشازپیش منحصربهفرد میکند، المانهای طبیعی آن شهر هستند.
تقویت هویت تاریخی طالقان
میتوان برای هر شهر لوگو و نمادی بهیادماندنی طراحی کرد. این لوگو و نماد میتواند در پی اقدامات جدید، هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قویتر کند (در طالقان بیشتر ترجیح بر تقویت هویت تاریخی است)
ثبت ملی طاقان
در حال حاضر در زمینه برندینگ در طالقان به نصب تابلو در ورودی طالقان با شعار طالقان قلب گردشگری استان البرز (در سالهای قبل با عنوان نگین گردشگری البرز) بود اکتفا شده و نیاز به توجه بیشتر در این زمینه جهت رونق اقتصاد شهری لازم به نظر میرسد، علی ایحال تا انگیزه و رغبتی از سوی متولیان امر در شهرستان در این زمینه و زمینههای مشابه به وجود نیاید تلاشهای دلسوزان و علاقهمندان راه بهجایی نخواهد برد و همچنان این سرزمین علیرغم پتانسیلهای فراوان و آثار ثبت ملی شده مهجور و محروم خواهد ماند.
البرز چو خاتم آمد و طالقان نگین
نازم به خاتمی که نگینش مقدس است
یادداشت از مهدی آهنگری کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک (عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی)
ثبت دیدگاه