حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2201 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
مردم به شهرداری بیش از سایر دستگاه‌ها حساس هستند
۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۳
شناسه : 8566
بازدید 327
3
محمدرضا عروجی

همه منابع مالی در دست شهرداری متعلق به مردم و اخذشده از درون شهر است که به‌صورت امانتی در دستان شهرداری قرارگرفته و ازاین‌جهت حق دارند نسبت به اموال خود و نحوه هزینه کرد آن‌ها حساس باشند.

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

مردم به شهرداری بیش از سایر دستگاه‌ها حساس هستند

مردم به شهرداری بیش از سایر دستگاه‌ها حساس هستند و همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چرا مردم به شهرداری بیش از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی حساسیت به خرج می‌دهند و اخبار آن را پیگیری می‌کنند؟

پاسخ به این سؤال از دو جهت قابل توجیه است:

اول اینکه مديريت شهر با شهردارى است و مردم به شهرداری به‌عنوان مجموعه ای که با زندگی روزمره آن‌ها ارتباط تنگاتنگ و تفکیک‌ناپذیر دارد، می‌نگرند و به‌طور طبیعی نسبت به آن حساس هستند.

دوم اینکه همه منابع مالی در دست شهرداری متعلق به مردم و اخذشده از درون شهر است که به‌صورت امانتی در دستان شهرداری قرارگرفته و ازاین‌جهت نیز حق خواهند داشت که نسبت به اموال خود و نحوه هزینه کرد آن‌ها حساس و پیگیر هرگونه ناکارآمدی در مدیریت و نحوه خدمات‌رسانی یا خیانت‌درامانت باشند.

نيروي انسانى كارآمد و شايسته

بايستي به نيروي انسانى كارآمد و شايسته نيز به‌عنوان بخشى از سرمایه‌های اين نهاد اشاره كرد كه در همین‌جا متذکر می‌شوم که مجرب‌ترین، متخصص‌ترین و پاک دست‌ترین نیروها را در شهرداری می‌توان یافت که تحت تأثير فضای مدیریتی غلط مظلوم واقع‌شده و از آن‌ها در قسمت‌های مناسب استفاده نمی‌شود که این واقعیت یکی از آسیب‌های جدی است که همواره دامن‌گیر اين مجموعه شده است.

کارکنان غیرسفارشی در شهرداری‌ها

شهرداری به‌رغم اینکه همه شهر را در اختیار دارد، اما کارکنان غیرسفارشی آن! از کمترین امکانات و خدمات رفاهی-تفریحی (نسبت به همه کلان‌شهرها) محروم است.

از جهت اداری و چنانچه گفته شد عدم توجه به توانمندی اشخاص و شایسته‌سالاری در شهرداری موج می‌زند. این ناشایسته‌سالاری باعث آن شده تا عدم شفافیت در بسياري از جوانب حاکم شود و ضعف و تخلف اداري و … در بدنه شهرداری رخنه کند و بر بدبینی مردم بیفزاید.

بررسی کیفی انتخاب مدیران و معاونین شهردار

واقعیت آن است که با بررسی کیفی انتخاب مدیران و معاونین شهردار و حتی مدیران میانی و جزء، می‌توان به حجم جفا و ظلم به نیروهای متخصص و دلسوز موجود در بدنه شهرداری ازیک‌طرف و چگونگی رخنه نیروهای بی‌سواد یا کم‌سواد و غیرمتخصص سفارشی از طرف دیگر و ظلمی که بر شهر و مردم تحمیل می‌شود، پی برد.

اتلاف و اسراف منابع مالی و يأس و به انزوا کشیدن نیروهای مفید

از نتایج خطرناک انتصاب نیروهای سفارشی غير متعهد و متخصص در رأس مدیریت‌های مختلف شهرداری، می‌توان به اتلاف و اسراف منابع مالی و يأس و به انزوا کشیدن نیروهای مفید و مجرب اشاره کرد.

منع اعطای پست‌های مدیریتی به نیروهای تازه‌کار و غیرمتخصص

درنتیجه یکی از راه‌های مبارزه با فساد در شهرداری که مردم بشدت خواهان آن هستند، منع اعطای پست‌های مدیریتی به نیروهای تازه‌کار (غیر مجرب)، سفارشی و غیرمتخصص است، (که به روال نوشته‌های قبل) ابراز امیدواری می‌کنیم که شوراهای شهر این مسئله حیاتی و ضروری را به‌عنوان استارت فعالیت آینده خود قرار بدهند و مانع از ادامه نیروهای تباه‌کننده شهر باشند، با این توضیح که خود آلوده به این بازی کثیف نشوند و در جهت ترویج مجدد آن گام برندارند.

یادداشت از محمدرضا عروجی دانشجوی دوره دکترای رشته برنامه‌ریزی شهری

محمدرضا عروجی دانشجوی دوره دکترای رشته برنامه‌ریزی شهری

اخبار مرتبط

تمنای یک شهر از شهردار

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.