حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2201 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
مدیریت شهری ناکارآمد در البرز و ضرورت جوانگرایی
۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
شناسه : 781
بازدید 547
13
علیرضا گروسی استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و متخصص در بدنه مدیریت شهری باعث می شود، جوانان با همت و انرژی مضاعف در بهینه سازی مدیریت شهری موثر واقع شوند.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

مدیریت شهری ناکارآمد در البرز و ضرورت جوانگرایی

پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی و رشد لجام‌گسیخته شهری در شهرهای استان البرز، مدیریت شهری را با چالش‌های اساسی مثل آلودگی صوتی، آلودگی هوا، ترافیک، رشد نامتوازن شهری، عدم وجود عدالت اجتماعی و اقتصادی در شهرها و سایر مخاطرات انسانی و محیطی روبرو کرده است

این مسئله سبب شده است تا نقش برنامه‌ریزی در شهرهای استان البرز به‌ویژه در شهرهای کرج و نظرآباد و سپس هشتگرد و دیگر شهرهای استان مهم و حیاتی باشد. لذا حلقه‌های ساماندهی و بهسازی و نوسازی در مجموعه‌های مدیریت شهری استان البرز نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌باشد.

برنامه‌ریزی شهری عبارت است از تأمین رفاه شهرنشینان، از طریق ایجاد محیطی بهتر، سالم‌تر و مساعدتر.

برنامه‌ریزی شهری دارای زیرمجموعه‌های متنوعی مثل برنامه‌ریزی مسکن، برنامه‌ریزی کاربری اراضی، محیط‌زیست شهری، آمایش فضای سبز، اقتصاد شهری، گردشگری شهری، مدیریت بحران و مباحث آسیب‌پذیری، پایداری اجتماعی و … می‌باشد.

مدیریت خودسرانه و هیجانی بدون پشتوانه علمی

در شهر کرج و نظرآباد و دیگر شهرهای استان البرز، برنامه‌ریزی شهری، حلقه مفقوده در بین سازمان‌های متولی امور شهری می‌باشد، به صورتی که تصمیمات و پروژه‌های عملیاتی در بخش‌های مختلف بیشتر حالت هیجانی و غیر کارشناسانه دارند و حاصل تصمیمات خودسرانه مدیران بدون مشاوره و مطالعه کارشناسی است.

یعنی هم باید نگران اتمام طرح‌های مذکور بود  و هم  این دغدغه را داشت که هزینه اضافی برای از بین بردن اثرات منفی و سوء این پروژه‌ها چقدر خواهد بود؟!

برای مثال عدم هماهنگی بین سازمان‌هایی مثل اداره آب و فاضلاب، اداره گازرسانی، اداره برق، مخابرات با شهرداری‌ها و اقدامات چندبخشی (نبود مدیریت واحد شهری)، روند طولانی شدن اجرای طرح‌ها و همچنین عدم برنامه‌ریزی در بحث‌های مالکیتی زمین در پروژه‌های عمرانی داخل شهری، پیش‌بینی نادرست بودجه، نبود ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری و … از مسائلی است که در شهرهای استان البرز بسیار زیاد رخ‌داده و موجب اتلاف منابع و نارضایتی مردم می‌شود.

متأسفانه در شهرهای ایران، بیش از ۲۵ سازمان محلی در مدیریت شهری مؤثر می‌باشند و این یعنی نبود هماهنگی، ایجاد بوروکراسی اداری، افزایش مصرف هزینه و زمان و بالاخره کاهش راندمان موردنظر. این مسئله سبب می‌شود، علاوه بر هدر رفت سرمایه‌های شهری، رشد نامتوازن شهری و در پی آن خدمات نامناسب شهری و درنتیجه نارضایتی شهروندان را داشته باشیم.

راه کار تقویت و بهینه سازی مدیریت در شهرهای البرز چیست؟

راهکار پیشنهادی برای بهبود اوضاع برنامه‌ریزی و اقدام علمی و منطقی در سازمان‌های متولی شهرهای استان البرز این می‌باشد که اولاً مراکز مطالعاتی در این سازمان‌ها دایر شود تا قبل از شروع هر پروژه عمرانی کوچک یا بزرگ مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن به‌صورت علمی بررسی و صورت پذیرد، ثانیاً باید از کارشناسان و متخصصان برنامه‌ریزی شهری استفاده شود تا نسبت به طرح‌ها و پروژه‌های شهری و ارتباط آن با دیگر قسمت‌های شهری، آینده‌نگری وجود داشته باشد و اثرات منفی پروژه‌های عملیاتی و عمرانی به حداقل برسد.

از سوی دیگر همه الزامات شروع و اتمام پروژه‌های عمرانی و طرح‌های عملیاتی از همان ابتدا سنجیده شود و مواردی مثل بودجه و اعتبارات، مشارکت مردم محلی، زمان‌بندی اجرا، مالکیت‌های خصوصی و عمومی و … مشخص گردد. این اصول همان اصول رسیدن به توسعه پایدار است که امروزه در ادبیات علمی جهان و در حوزه شهرسازی و معماری نیز، بر آن تأکید می‌شود.

موضوع دیگر، استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و متخصص در بدنه مدیریت شهری یا استفاده از جوانان به عنوان مشاوران مدیران است. جوانان با همت و انرژی مضاعف که دارند به پشتوانه تخصص خود می توانند درتقویت و بهینه سازی مدیریت شهری موثر واقع شوند. درواقع جوانگرایی بدنه مدیریتی در البرز و کل کشور و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب باید جدی گرفته شود.

یادداشت از علیرضا گروسی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری و نائب رئیس کمیسیون علمی پژوهشی مجمع جوانان استالن البرز

مدیریت شهری ناکارآمد در البرز و ضرورت جوانگرایی

اخبار مرتبط

مدیریت شهری در نظرآباد و تاثیر آن بر وقوع بزهکاری

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.