حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2201 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
جلوی تخریب زمین و طبیعت را بگیریم
۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
شناسه : 10951
بازدید 316
4
نسترن بهزادی پور

شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم، این وظیفه ماست که جلوی تخریب زمین و طبیعت را بگیریم

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان شهرستان تنگستان
پ
پ

جلوی تخریب زمین و طبیعت را بگیریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سمن جوانان شهرستان تنگستان، نسترن بهزادی پور کارشناس محیط زیست پایگاه خبری سمن جوانان شهرستان تنگستان در اظهار نمود: شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم،این وظیفه همه ما است که جلوی تخریب زمین و طبیعت را بگیریم

برخی از عواملی که در آلودگی محیط زیست تاثیر دارند عبارت اند از:

  1. تاثیر سوخت خودرو
  2. ضعف سیستم حفاظتی در سنجش جامعه زیستمندان
  3. آلودگی هوا
  4. تاثیر استفاده از تلفن همراه بر روی زندگی گیاهان
  5. زباله های هسته ای, خطرناک تر از سلاح هسته ای
  6. آلودگی صوتی
  7. گاز های گلخانه ای

تاثیر آلودگی صوتی در محیط زیست و راه های جلوگیری از آن

آلودگي صوتی به عنوان یکی از مهمترین آلودگی های زیست محیطی می تواند سلامت انسان و حیات سایر موجودات زنده را تحت تاثیر قرار دهد . اثرات سرو صدا بر انسان به صورت اثرات شنیداری و غیر شنیداری تقسیم می شود ، که می تواند منجر به افت شنوایی ، اختلال در عملکرد ، اختلال در خواب ، افزایش ترشح هورمون های استرس ، بروز اختلالات قلبی و عروقی و همچنین آزردگی و مشکلات روانی گردد. علاوه بر این سرو صدا سایر موجودات زنده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

  1. توجه به فضای سبز شهری و پوشش گیاهی: افزایش فضای سبز شهری مانند باغ‌های ملی, پارک‌ها, درخت‌کاری در معابر و کنارگذرها و …, می‌تواند از حجم آلودگی صوتی بکاهد و باعث افزایش اثر روانی مثبت بر شهروندان به واسطه گسترش فضای سبز شود.
  2.  ایجاد کمربند درختی: کمربندهای درختی کنار جاده‌ها می‌توانند حجم زیادی از آلودگی صوتی را کاهش دهند؛ امواج صدا در میان شاخ و برگ درختان محبوس شده و قدرت آن کم ‌می‌شود. در ایجاد کمربند سبز نوع درخت, سایز تنه, فاصله از منبع تولید صدا و طرح کاشت اهمیت دارد.

تاثیر آلودگی هوا در محیط زیست و راه های جلوگیری از آن

آلودگی هوا عبارت است از حضور مواد نامطلوب در هوا به مقداری که بتواند اثرات مضر ایجاد کند. اگر چه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد بر انسان توجه می شود، اما این تعریف، آلودگی هوا را تنها به این اثرات محدود نمی نماید. مواد نامطلوب می توانند، بر انسان و گیاه، مواد و اشیاء یا محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته و یا با مه آلود کردن هوا و ایجاد بوهای نامطلوب مناظره جلوه های نامناسب ایجاد نمایند.

  1. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی : همه ما باید سعی کنیم که بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی کمک بگیریم. توصیه‌ای که بارها و بارها شنیدیم و شاید چندان آن را جدی نمی‌گیریم. اما می‌شود با کارهای کوچک‌تری هم شروع کرد. برای مثال اگر شما و همکارانتان در یک محل زندگی می‌کنید و زمان رفت و آمد یکسانی دارید، می‌توانید با اتومبیل یک نفر این مسیر را طی کنید و در مصرف انرژی و پول صرفه‌جویی‌ کنید‌.
  2. انرژی : زمانی که می‌خواهید بیرون بروید، مصرف‌کننده‌های‌ انرژی مثل لامپها را خاموش کنید. تعداد زیادی از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق سوزانده می‌شوند. شما می‌توانید با کاهش تعداد سوخت‌های فسیلی که باید سوزانده شوند، را از تجزیه نجات دهید.

چگونگی آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست وجود یک و یا چند ماده ماده آلوده کننده در محیط زیست به مقدار و مدتی که کیفیت و یا چرخه طبیعی را در جهتی مضر برای انسان، حیوان و گیاه تغییر دهد. به عبارتی دیگر وقتی مواد بیگانه با ترکیبی خاص وارد عناصر محیطی شده و تعادل طبیعی آنها را بر هم بزنند، صحبت آلودگی می شود. به عبارتی دیگر آلودگی محیط زیست تمامی عناصر اکولوژیکی ناشی از انسان را شامل می شود که تعادل طبیعت را بر هم می زند.

ایده‌های بدیعی برای حفظ اکوسیستم

امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده و فعالان محیط زیست ایده‌های بدیعی برای حفظ اکوسیستم ارائه می‌کنند. با این که تلاش‌های شماری در جهت حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی صورت گرفته‌است، اما تهدید اکوسیستم از جهات مختلف همچنان ادامه داشته و ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن آن شود. شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. این وظیفه همه ما است که جلوی تخریب زمین و طبیعت آن را بگیریم. ما که ساکنین کره زمین هستیم، لازم است که اقدامات فوری برای کاهش تمام احتمالات از دست رفتن این خانه زیبا و چیزهایی که در آن قرار دارد را انجام دهیم. اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم تغییر اساسی ایجاد کنیم و شاید ظرف چند سال آینده ببینیم میزان ویرانی محیط زیست کاهش یافته‌ است.

یادداشت از نسترن بهزادی پور،کارشناس محیط زیست پایگاه خبری سمن جوانان شهرستان تنگستان

اخبار مرتبط

به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.