حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2389 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
طلاق و فسخ نکاح دو ماهیت حقوقی مستقل
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
شناسه : 11201
بازدید 240
7
امیر محمد رضایی زارعی

در بسیاری از موارد مردم گمان می‌کنند فرقی بین طلاق و فسخ نکاح وجود ندارد ولی بین این دو ماهیت حقوقی تفاوت های عمیقی وجود دارد که یکی از این موارد را می‌توان اذن یا حکم گرفتن از دادگاه در طلاق و عدم نیاز به این موارد در فسخ نکاح بیان کرد.

ارسال توسط : نویسنده : نماینده پایگاه خبری سمن جوانان در هرمزگان منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

طلاق و فسخ نکاح دو ماهیت حقوقی مستقل

به گزارش پایگاه خبری سمن جوانان از هرمزگان، امیر محمد رضایی زارعی پژوهشگر حقوق گفت: در بسیاری از موارد مردم گمان می‌کنند فرقی بین طلاق و فسخ نکاح وجود ندارد ولی طلاق و فسخ نکاح دو ماهیت حقوقی مستقل بوده و بین این دو ماهیت حقوقی تفاوت های عمیقی وجود دارد که یکی از این موارد را می‌توان اذن یا حکم گرفتن از دادگاه در طلاق و عدم نیاز به این موارد در فسخ نکاح بیان کرد.

امیر محمد رضایی زارعی

ماهیت حقوقی طلاق

رضایی زارعی گفت : ابتدا باید به واکاوی و بررسی ماهیت حقوقی طلاق بپردازیم. بنا بر نص صریح قوانین مدنی طلاق یک عمل حقوقی تشریفاتی خاص با مراحل ویژه و منحصر به فرد برای انحلال عقد نکاح است از جمله این موارد می‌توان به وجود دو نفر شاهد در هنگام خواندن صیغه طلاق و خواندن صیغه ای ویژه برای لازم اجرا شدن طلاق اشاره کرد.ولی در خصوص فسخ نکاح این شرایط نیاز نیست بلکه اگر در این خصوص بنا به درخواست صاحب حق دادگاه شرایط مقرر در قانون را احراز کند حکم به فسخ نکاح خواهد کرد.

تفاوت طلاق با فسخ نکاح

این پژوهشگر افزود : نکته مهم ، بیان تفاوت های  مهم طلاق با فسخ نکاح است که سعی می‌کنیم در چارچوب قوانین مدنی این تفاوت هارو دوباره‌ تبیین کنیم. اولین تفاوت اصلی طلاق با فسخ نکاح محدوده اجرای این دو ماهیت حقوقی است. طلاق فقط مخصوص نکاح و عقد دائم است ولی فسخ نکاح هم در عقد دائم وجود دارد و هم در عقد موقت؛ تفاوت دوم این دو ماهیت با يکديگر این است که ماهیت طلاق یک عمل حقوقی یک طرفه(ایقاع) است که در اختیار زوج است و یا به وسیله او یا وکیل او یا نماینده او ملحوظ می‌شود اما فسخ نکاح هم از طریق زوج می‌تواند اجرا بشود هم از طریق زوجه قابل اجراء است.

نکاتی در مورد طلاق

زارعی در انتها گفت: همانطور که می‌دانیم طلاق را بنا بر یک نوع تقسیم بندی به دو دسته بائن و رجعی تقسیم می‌کنند اگر ما در بحث انحلال نکاح از طلاق رجعی استفاده کنیم طبیعتا زوج می‌تواند در مدن معین به عقد برگردد ولی در فسخ نکاح این امکان برای طرفین وجود ندارد.

نکته ای دیگر در این خصوص این است که هر چقدر فسخ نکاح بین زوج و زوجه ایجاد شود باعث ایجاد حرمت بین زن و مرد نمی‌شود و آنها هر زمانی که بخواهند می‌توانند دوباره ازدواج کنند در صورتی که در طلاق بعد از تعدا مقرر در قانون سبب ایجاد حرمت می‌شود.

اخبار مرتبط

اختصاص هدایای ویژه دولت به ازدواج جوانان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.