حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2348 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 18 تعداد دیدگاهها : 948×
راهبرد توسعه غرب استان البرز چیست؟
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
شناسه : 12738
بازدید 253
10
علیرضا گروسی

با توجه به مجاورت با مراکز جمعیتی از جمله تهران، کرج و قزوین و جمعیت شناور موجود در پهنه البرز مرکزی و همچنین وجود ظرفیت‌های باستانی، تاریخی، طبیعی، بومگردی، روستاهای هدف گردشگری و دسترسی آسان به آن‌ها، گردشگری کلید اصلی توسعه غرب استان البرز است.

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

راهبرد توسعه غرب استان البرز چیست؟

استان البرز از حیث مساحت کوچک‌ترین استان کشور اما از نظر تراکم جمعیت جزو متراکم‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور است. نکته جالب‌توجه در آنالیز جغرافیای انسانی استان، مهاجرت و جاذبه جمعیتی بودن آن است که نرخ رشد جمعیت را به جایگاهی بالاتر از متوسط کشوری افرایش می‌دهد؛ اما در حوزه امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز جامعه شهری و روستایی به‌غیراز شهرستان کرج و فردیس بقیه شهرستان‌ها دچار کمبودهای اساسی هستند. راهبرد توسعه غرب استان البرز چیست؟

کلید توسعه غرب استان البرز گردشگری است

با توجه به مساحت کم شهرستان‌های غرب استان البرز، راهبرد توسعه ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و طالقان چه خواهد بود؟ با توجه به وضعیت موجود و همچنین مبنا قرار دادن علم آمایش سرزمین نگاه خدماتی و اقتصاد خدمات محور اولویت اصلی در توسعه ‌این شهرستان‌ها خواهد بود که در این میان نقش حوزه گردشگری می‌تواند یک رویکرد رقابتی و توسعه‌ای باشد. با توجه به مجاورت با مراکز جمعیتی از جمله تهران، کرج و قزوین و جمعیت شناور موجود در پهنه البرز مرکزی و همچنین وجود ظرفیت‌های باستانی، تاریخی، طبیعی، بومگردی، روستاهای هدف گردشگری و دسترسی آسان به آن‌ها، گردشگری کلید اصلی توسعه غرب استان البرز است.

توجه به حوزه کشاورزی

نگاه کشاورزی محور با توجه به وجود دشت حاصل خیر نظرآباد و همچنین اراضی مناسب در کل منطقه نیز یک راهبرد توسعه‌ای در اقتصاد محلی غرب استان البرز است البته شرط اصلی برای توسعه اقتصاد کشاورزی، کشت مدرن و استفاده از فنّاوری‌های نوین در این حوزه است.

حکمروایی مطلوب محلی

اما نکته اصلی در این حوزه توسعه شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ نگاه ویژه به زمینه‌سازی ورود سرمایه‌گذاران و همچنین مدیریت بهینه و تحقق حکمروایی مطلوب محلی است؛ درواقع علت‌العلل توسعه‌یافتگی یا عقب‌ماندگی هر جامعه‌ای در نوع مدیریت آن است لذا با ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و موارد مشابه، نوع مدیریت و تبدیل نقاط قوت به فرصت‌های توسعه شرط مهم توسعه خواهد بود.

توجه به جامعه مدنی

نقش‌آفرینی معتمدین، نخبگان و مسئولین در سطح ملی و تفهیم ساختار مرکزی قدرت در تهران برای توجه بیشتر به استان البرز و به‌ویژه شهرستان‌های ۴ گانه غرب استان هم باید موردتوجه باشد که در این میان نقش نماینده مجلس، امامان جمعه، فرمانداران بسیار مهم است.

نگاه علمی و مدیریت علمی

کلام آخر اینکه برای رسیدن به جامعه مطلوب و توسعه‌یافته در غرب استان البرز نگاه علمی و مدیریت علمی لازم است و ابتدا باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و البته نقاط ضعف شناخته و پس از آسیب‌شناسی دقیق، مدیریت علمی و دانش‌محور به‌دوراز تصمیمات سلیقه‌ای و هیجانی در شهرستان‌های ۴ گانه حکم‌فرما شود.

یادداشت از علیرضا گروسی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

اخبار مرتبط

مطالبات جوانان نظرآباد از رئیس‌جمهور

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.