توسعه صنعت گردشگری در طالقان
بررسی اجمالی استراتژی توسعه صنعت گردشگری در طالقان با استفاده از ابزار تحلیلی SWOT
آیا شهرستان طالقان از قابلیتهای لازم براي برگزاری مسابقات ورزشی و تبدیلشدن به یکی از مراکز اصلی برگزاری مسابقات در سطح کشور و استان البرز برخوردار است؟شرایط طبیعی و ساختار اجتماعی – فرهنگی شهرستان طالقان اشکال متنوعی از فضاهاي شهري و روستایی به وجود آورده است که هرکدام به لحاظ کارکردهاي طبیعی و انسانی از سایر نواحی متمایزند.
نقطه قوت (S)
- قابلیتهای منطقه طالقان در جهت جذب ورزشکاران براي فعالیتهای ورزشی در فصل گرم و هم در فصل سرد سال
- وجود کوههای مرتفع جهت توسعه ورزش کوهنوردی
- چشمانداز بسیار زیباي کوهستانی منطقه و چشماندازهاي زیباي طبیعی
- بالا بودن نرخ باسوادي در منطقه (۸۵ درصد) و تطبیق راحتتر با شرایط جدیدتر
نقطهضعف (W)
- نداشتن زیرساخت و کمبود تأسیسات و امکانات ورزشی کمبود نیروي انسانی آموزشدیده در بخش برگزاری مسابقات ورزشی
- طولانی بودن دوره سرما و نداشتن زیرساخت لازم در شبکه گازرسانی
- عدم استفاده از پتانسیلهای اجتماعی و فرهنگی منطقه
- بروکراسی شدید اداری و عدم سکونت مدیران در منطقه و بومی نبودن مدیران شهرستان و نداشت تعلقخاطر جهت رشد و توسعه شهرستان
- ایمن نبودن راههای مواصلاتی درون منطقه و بین شهرستانی
فرصت (O)
- قرار گرفتن منطقه طالقان در نزدیکی مناطق جغرافیایی البرز مرکزي و نزدیکی به تهران و شرایط اقلیمی حاشیه سد طالقان و حوزه پر آب شاهرود
- بهرهگیری از فرصتهای موجود جهت ارائه و معرفی فرهنگ منطقه و محصولات بومی و صنایعدستی به گردشگران
- شرایط مساعد اقلیمی بهعنوان یکی از مهمترین قابلیتهای توسعه فعالیتهای گردشگري
- نگرش مثبت مسئولان سازمان ارشد میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگري استان در زمینه توسعه گردشگري
- نزدیکی منطقه طالقان به بازارهای بزرگ گردشگری و پایتخت
تهدید (T)
- وجود بازارهاي رقیب درحالتوسعه در سطح منطقه
- تغییر سیما و بافت منطقه و همچنین امکان تخریب اماکن تاریخی و قدیمی در اثر گسترش ساختوسازهای جدید (متأثر از توسعه گردشگري)
- آسیبپذیری ساختارهای فرهنگی بومی در صورت توسعه بدون برنامه فعالیتهای گردشگري
- هجوم کنترل نشده به قلمرو حیات جانوري منطقه
- تأثیرپذیري ساکنین منطقه از الگوهای رفتاري و ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی گردشگران
استراتژی (so): استفاده از نقطه قوت در جهت استفاده بهتر از فرصتها
تأکید برجذب بازارهای ورزشی – گردشگری و ساماندهی و توسعه فعالیتهای گردشگري مبتنی بر ظرفیتهای اقلیمی و تنوع بخشیدن به فعالیتهای گردشگری در بخش ورزشی
استراتژی (wo):
بهبود زیرساختها و توسعه تسهیلات و خدمات تفریحی _گردشگری منطقه با توجه به شرایط منحصربهفرد اقلیمی منطقه
استراتژی (ST):
تنوعبخشی به فعالیتهای ورزشی در جهت بهرهگیری از منابع و جاذبههای گردشگري در طول سال، ارائه خدمات مکمل گردشگري_ ورزشی
استراتژی (WT):
تنوعبخشی به فعالیتهای گردشگري و خلق جذابیتهای ویژه، بهبود زیرساختها جهت رشد سریعتر از رقبا
فرصتهای بیرونی: ابزار ماتریس ارزیابی عوامل خارجی حاکم بر منطقه (EFE):
- نگرش مثبت مسئولان استانی در زمینه توسعه فعالیتهای ورزشی و تفریحی در اولویت فرصتهاست
- شرایط جذب توریست خارجی و ارزآوری به واسط شرایط اقلیمی کوهستان و بکر بودن منطقه و آشنایی با سایر فرهنگها و ویژگیهای اجتماعی سایر اقوام و ملتها
- ایجاد فرصتهای شغلی جدید با برنامهریزی در جهت توسعه گردشگري و خدمات تفریحی و ورزشی
پیشنهادها:
فعالیتهای تفریحی – ورزشی – گردشگری یکی از نیازهاي اساسی جوامع در عصر حاضر و یکی از محرکهای اصلی اقتصادي و جهانی محسوب میشود. بهخصوص انعطافپذیری و چشمانداز روشن و رشد سریع صنعت گردشگری، توجهی جدي و برخوردي علمی براي بهرهگیری از پتانسیلهای آن را طلب میکند.
جاذبههای گردشگري طالقان بهصورت منفرد، قابلیت جذب گردشگر در سطح وسیع را ندارد، لیکن ساماندهی فعالیت گردشگری با فعالیتهای ورزشی و محیط زیستی و … در ارتباط با یکدیگر میتواند به کارایی بیشتر در جذب گردشگر کمک شایانی کند.
نتایج اصلی بررسیها نشان میدهد حوزه طالقان به لحاظ دارا بودن ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در حوزه گردشگري و خدمات ورزشی و تفریحی به علت تعدد و میزان قوتها و فرصتها ایجادشده، فاصله زیادي با شرایط مطلوب یک حوزه گردشگري ندارد. ازاینرو پیادهسازی استراتژي مای محافظهکارانه و استراتژي رشد و توسعه در مقطع کنونی مناسبترین استراتژي براي حرکت بهسوی توسعه پایدار طالقان است، طالقان به لحاظ توانمندیهای متعددي که در جهت جذب گردشگر دارد نیازمند به شناخت و ارزیابی اقلیم آسایش با استفاده از روشهای علمی مورد قبول-مدل TCI – است تا بهطور سیستماتیک تاًثیر عناصر اقلیمی بر فعالیتهای گردشگران را مشخص و پتانسیلها و قابلیتهای اقلیمی آن مورداستفاده گردشگران قرار گیرد.
یادداشت از مهدی آهنگری کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک (عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی)
اخبار مرتبط
نمایشگاه بینالمللی گردشگری با نقشآفرینی جوانان
ثبت دیدگاه