حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید :دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی.

جمعه, ۴ فروردین , ۱۴۰۲ Friday, 24 March , 2023 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1805 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 16 تعداد دیدگاهها : 949×
توسعه صنعت گردشگری در طالقان
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
شناسه : 6372
بازدید 413
5
مهدی آهنگری

آیا شهرستان طالقان از قابلیت‌های لازم براي برگزاری مسابقات ورزشی و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز اصلی برگزاری مسابقات در سطح کشور و استان البرز برخوردار است؟

ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری سمن جوانان
پ
پ

توسعه صنعت گردشگری در طالقان

بررسی اجمالی استراتژی توسعه صنعت گردشگری در طالقان با استفاده از ابزار تحلیلی SWOT

آیا شهرستان طالقان از قابلیت‌های لازم براي برگزاری مسابقات ورزشی و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز اصلی برگزاری مسابقات در سطح کشور و استان البرز برخوردار است؟شرایط طبیعی و ساختار اجتماعی – فرهنگی شهرستان طالقان اشکال متنوعی از فضاهاي شهري و روستایی به وجود آورده است که هرکدام به لحاظ کارکردهاي طبیعی و انسانی از سایر نواحی متمایزند.

نقطه قوت (S)

  1. قابلیت‌های منطقه طالقان در جهت جذب ورزشکاران براي فعالیت‌های ورزشی در فصل گرم و هم در فصل سرد سال
  2. وجود کوه‌های مرتفع جهت توسعه ورزش کوهنوردی
  3. چشم‌انداز بسیار زیباي کوهستانی منطقه و چشم‌اندازهاي زیباي طبیعی
  4. بالا بودن نرخ باسوادي در منطقه (۸۵ درصد) و تطبیق راحت‌تر با شرایط جدیدتر

نقطه‌ضعف (W)

  1. نداشتن زیرساخت و کمبود تأسیسات و امکانات ورزشی کمبود نیروي انسانی آموزش‌دیده در بخش برگزاری مسابقات ورزشی
  2. طولانی بودن دوره سرما و نداشتن زیرساخت لازم در شبکه گازرسانی
  3. عدم استفاده از پتانسیل‌های اجتماعی و فرهنگی منطقه
  4. بروکراسی شدید اداری و عدم سکونت مدیران در منطقه و بومی نبودن مدیران شهرستان و نداشت تعلق‌خاطر جهت رشد و توسعه شهرستان
  5. ایمن نبودن راه‌های مواصلاتی درون منطقه و بین شهرستانی

فرصت (O)

  1. قرار گرفتن منطقه طالقان در نزدیکی مناطق جغرافیایی البرز مرکزي و نزدیکی به تهران و شرایط اقلیمی حاشیه سد طالقان و حوزه پر آب شاهرود
  2. بهره‌گیری از فرصت‌های موجود جهت ارائه و معرفی فرهنگ منطقه و محصولات بومی و صنایع‌دستی به گردشگران
  3. شرایط مساعد اقلیمی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های توسعه فعالیت‌های گردشگري
  4. نگرش مثبت مسئولان سازمان ارشد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگري استان در زمینه توسعه گردشگري
  5. نزدیکی منطقه طالقان به بازارهای بزرگ گردشگری و پایتخت

تهدید (T)

  1. وجود بازارهاي رقیب درحال‌توسعه در سطح منطقه
  2. تغییر سیما و بافت منطقه و همچنین امکان تخریب اماکن تاریخی و قدیمی در اثر گسترش ساخت‌وسازهای جدید (متأثر از توسعه گردشگري)
  3. آسیب‌پذیری ساختارهای فرهنگی بومی در صورت توسعه بدون برنامه فعالیت‌های گردشگري
  4. هجوم کنترل نشده به قلمرو حیات جانوري منطقه
  5. تأثیرپذیري ساکنین منطقه از الگوهای رفتاري و ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی گردشگران

استراتژی (so): استفاده از نقطه قوت در جهت استفاده بهتر از فرصت‌ها

تأکید برجذب بازارهای ورزشی – گردشگری و ساماندهی و توسعه فعالیت‌های گردشگري مبتنی بر ظرفیت‌های اقلیمی و تنوع ‌بخشیدن به فعالیت‌های گردشگری در بخش ورزشی

استراتژی (wo):

بهبود زیرساخت‌ها و توسعه تسهیلات و خدمات تفریحی _گردشگری منطقه با توجه به شرایط منحصربه‌فرد اقلیمی منطقه

استراتژی (ST):

تنوع‌بخشی به فعالیت‌های ورزشی در جهت بهره‌گیری از منابع و جاذبه‌های گردشگري در طول سال، ارائه خدمات مکمل گردشگري_ ورزشی

استراتژی (WT):

تنوع‌بخشی به فعالیت‌های گردشگري و خلق جذابیت‌های ویژه، بهبود زیرساخت‌ها جهت رشد سریع‌تر از رقبا

فرصت‌های بیرونی: ابزار ماتریس ارزیابی عوامل خارجی حاکم بر منطقه (EFE):

  1. نگرش مثبت مسئولان استانی در زمینه توسعه فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در اولویت فرصت‌هاست
  2. شرایط جذب توریست خارجی و ارزآوری به واسط شرایط اقلیمی کوهستان و بکر بودن منطقه و آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و ویژگی‌های اجتماعی سایر اقوام و ملت‌ها
  3. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با برنامه‌ریزی در جهت توسعه گردشگري و خدمات تفریحی و ورزشی

پیشنهاد‌ها:

فعالیت‌های تفریحی – ورزشی – گردشگری یکی از نیازهاي اساسی جوامع در عصر حاضر و یکی از محرک‌های اصلی اقتصادي و جهانی محسوب می‌شود. به‌خصوص انعطاف‌پذیری و چشم‌انداز روشن و رشد سریع صنعت گردشگری، توجهی جدي و برخوردي علمی براي بهره‌گیری از پتانسیل‌های آن را طلب می‌کند.

جاذبه‌های گردشگري طالقان به‌صورت منفرد، قابلیت جذب گردشگر در سطح وسیع را ندارد، لیکن ساماندهی فعالیت گردشگری با فعالیت‌های ورزشی و محیط زیستی و … در ارتباط با یکدیگر می‌تواند به کارایی بیشتر در جذب گردشگر کمک شایانی کند.

نتایج اصلی بررسی‌ها نشان می‌دهد حوزه طالقان به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حوزه گردشگري و خدمات ورزشی و تفریحی به علت تعدد و میزان قوت‌ها و فرصت‌ها ایجادشده، فاصله زیادي با شرایط مطلوب یک حوزه گردشگري ندارد. ازاین‌رو پیاده‌سازی استراتژي مای محافظه‌کارانه و استراتژي رشد و توسعه در مقطع کنونی مناسب‌ترین استراتژي براي حرکت به‌سوی توسعه پایدار طالقان است، طالقان به لحاظ توانمندی‌های متعددي که در جهت جذب گردشگر دارد نیازمند به شناخت و ارزیابی اقلیم آسایش با استفاده از روش‌های علمی مورد قبول-مدل TCI – است تا به‌طور سیستماتیک تاًثیر عناصر اقلیمی بر فعالیت‌های گردشگران را مشخص و پتانسیل‌ها و قابلیت‌های اقلیمی آن مورداستفاده گردشگران قرار گیرد.

یادداشت از مهدی آهنگری کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک (عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی)

مهدی آهنگری کارشناس ارشد مدیریت استراتژیکاخبار مرتبط

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری با نقش‌آفرینی جوانان

پایگاه ملی پژوهشی ازبکی در دستور کار قرار گیرد

پیگیری مشکلات ورزشی شهرستان طالقان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.