به گزارش پایگاه خبری سمن جوانان استان البرز ؛
در دومين جلسه كارگروه اقتصادي، اشتغال و سرمايه گذاري استان به دبيري سازمان مديريت و برنامه ريزي و رياست معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري البرز، بسته سياستي اشتغال آفرين ويژه دانش آموختگان در ۱۴ محور به شرح زير توسط مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان تبين شد. ۱.راه اندازي كاريابي تخصصي جهت اتصال دانش آموختگان به فرصت هاي شغلي مناسب با اولويت احصاء تقاضاي نيروي كار شركت هاي دانش بنيان و تامين نيروي تخصصي. ۲ .راه اندازي مركز مشاوره كارآفريني تخصصي ويژه دانش آموختگان با همكاري دانشگاه هاي استان. ۳ .برقراري تماس با دانش آموختگان بيكار شناسايي شده توسط نظام جامع اطلاعات بازار كار در جهت اتصال به فرصت شغلي ، ارائه خدمات مشاوره و بكارگيري آنها در بخش تعاوني و خصوصي و حمايت از ارتقاء سطح مهارتي ايشان ناظر به مشاغل مرتبط با اولويت فارغ التحصيلان داراي تحصيلات تكميلي. ۴ .ارسال و اطلاع رساني اسناد آمايش و مزيت هاي توليدي و اقتصادي استان به اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها در قالب نشست هاي و همايش ها در جهت تبيين فرصت هاي توليد و اشتغال استان توسط اساتيد براي دانشجويان. ۵ .شناسايي و حمايت از كارفرمايان و كارآفرينان توانمند در جذب دانش آموختگان دانشگاهي در قالب معافيت بيمه اي سهم كارفرما و كارورزي از محل رديف هاي اعتباري ملي/استاني . ۶ .تاسيس كانون هاي فرهنگ كار بر اساس دستورالعمل وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي در واحد هاي دانشگاهي در جهت ارتقاء فرهنگ كار . ۷ .ارزيابي و رتبه بندي دستگاه هاي استاني و بنگاه هاي برتر در امر اشتغال دانش آموختگان تحصيلات تكميلي براساس شاخص هاي نسبت نيروي انساني دانش آموخته به كل نيروي انساني شاغل و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتي. ۸ .ساماندهي و يكپارچه سازي آموزش هاي مهارتي در استان در راستاي جهت دهي آموزش هاي مراكز آموزشي مستقر در استان به سمت نيازهاي فارغ التحصيلان جوياي شغل. ۹ .حمايت از ايده هاي اشتغال آفرين ويژه فارغ التحصيلان و اولويت بخشي به طرح هاي دانش بنيان اشتغال آفرين ( مانند حوزه فناوري اطلاعات، فرهنگ و رسانه ، خدمات حقوقي و قضايي و ..) ۱۰ .اولويت بخشي به رسته هاي شغل خانگي متناسب با دانش آموختگان در اعطاي تسهيلات مشاغل خانگي. ۱۱ .شناسايي و اولويت بخشي به طرح هاي با ظرفيت ايجاد اشتغال براي دانش آموختگان در اجراي برنامه هاي تبصره ۲ قانون بودجه و جهش توليد با مشاركت مردم. ۱۲ .تشويق دانش آموختگان به تشكيل تعاوني هاي تخصصي متشكل از فارغ التحصيلان رشته هاي مرتبط و اولويت بخشي به اين تعاوني ها در اعطاي تسهيلات. ۱۳ .برگزاري رويداد هاي تخصصي ايجاد اشتغال ويژه دانش آموختگان با همكاري نهادهاي بازاركار(كاريابي ها و مراكز مشاوره كارآفريني ) ، واحد هاي دانشگاهي و كارفرمايان متقاضي نيروي كار دانش آموخته. ۱۴ .ارزيابي و رتبه بندي و معرفي واحد هاي دانشگاهي با معيار ميزان اشتغال فارغ التحصيلان آنها با بهره برداري از نظام جامع اطلاعات بازار كار. در اين جلسه همچنين سرپرست دانشگاه جامع علمي و كاربردي استان به بيان طرح آباد (آموزش براي اشتغال دانش آموختگان) با هدف كمك به ارتقاي توانمندي دانش آموختگان دانشگاهي و دانشجويان براي ورود به بازار كار و آموزش كاربردي در زمينه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي دانش آموختگان و دانشجويان همچنين توسعه مهارت هاي دانش آموختگان و دانشجويان در جهت كارآفريني و اشتغال و توسعه آموزش هاي علمي كاربردي متناسب با بازار كار و افزايش اشتغال پذيري دانش آموختگان دانشگاهي و انجام سنجش مهارت و استقرار صلاحيت حرفه اي و كمك به ايجاد اشتغال به ويژه در صنايع نوين و مشاغل نوظهور و در نهايت كمك به صنايع واحدهاي توليدي، صنعتي و خدماتي جهت شناسايي نيروهاي كارآمد دانشگاهي پرداختند كه نيازسنجي موصوف و هدايت شغلي براساس۳ ركن نيازهاي بازار كار براساس سند آمايش آموزش عالي علمي كاربردي استان و رصد بازار كار و همچنين شناسايي رشته هاي تحصيلي دانشگاهي موجود در تمامي دانشگاه هاي استان و در نهايت انطباق نيازهاي بازار كار و رشته هاي تحصيلي موجود در سطح استان خواهد بود. |
در اين جلسه همچنين طرح هاي اقتصادي كه به كارگروه زيربنايي، توسعه روستايي،عشايري، شهري و آمايش سرزمين و محيط زيست جهت طرح و تصويب در شوراي برنامه ريزي وتوسعه استان ارجاع شده به جهت توجيه پذيري اقتصادي مورد بررسي اعضاء قرار گرفت
ثبت دیدگاه